سیاره زحل – هر آنچه باید بدانید

یک سال بروی زحل بسیار طولانی است. اولین کره از خورشید ونزدیک ترین سیا ره به آن عطا رد است. جریان ذرات باردار شده شامل الکترونهای منفی باردار و یونهای مثبت باردار هستند و منشا اصلی آنها خورشید است. این تشابهات بازگو کننده این است که هر دو آن ها قبلا به دور خورشید در چرخش بودند. به دلیل داشتن اندازه کوچک و چرخش آهسته، پلوتون میدان مغناطیسی ندارد. به دلیل چرخش بیضوی مدار پلوتون، در صورت قرار گرفتن زمین و پلوتون دریک سوی خورشید، فاصله زمین از این سیاره کمترین حد یعنی ۴,۲۸ میلیارد کیلومتر است.

مسیر چرخش این سیاره به دلیل انحراف ۱۷ درجه ای، نصف در بالای صفحه چرخش زمین و نصف در پایین صفحه، چرخش زمین دارد. در گذشته مقداری مایع در جو پلوتون وجود داشت اما اکنون به دلیل ضخامت کم آن، این امکان وجود ندارد. تا سال ۲۰۰۵ میلادی برای پلوتون فقط یک قمر به نام شارون کشف شده بود که بعد از این سال تلسکوپ فضایی هابل تصویرهایی از وجود دو قمر دیگر در این سیاره نشان داد. شارون نام یک ابلیس در اساطیر یونان بوده و نزدیک ترین قمر به این سیاره است.

در این بخش که بیشتر تاریک است احتمال پیدا شدن یخ وجود دارد. ناحیه ای مسطح و فاقد گودال در قسمت چپ منطقه تامبا، به نام «اسپوتنیک پلانیتیا» وجود دارد که قدمتی شاید تا ۱۰۰ میلیون سال دارد. در واقع اگر قصد رفتن به نسل ۷ و تجربه نسخه اول را ندارید می توانید کالکشن ارزشمند نسخه دوم و Pre Sequel با نام Borderlands Handsome Collection را که با بهبود گرافیکی و تمامی بسته های الحاقی آنها برای نسل ۸ عرضه شده است تجربه نمایید. او گفته است حتی ممکن است قیمت این بلیط تا 100,000 دلار نیز پایین بیاید.

بهگفتهی جوزف ونگ، فیزیکدان پلاسمایی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در کنار این بار الکتریکی، سطح ماه نیز از گرد و خاک تشکیل شده و همین باعث میشود این ذرات باردار بهسادگی در سطح این کره پخش شوند. نور خورشید بار الکتریکی مثبتی حمل نمیکند اما زمانیکه فوتونها به سطح ماه میرسند میتوانند باعث پراکنده شدن الکترونها شوند که این فرایند آلودگی فتوالکتریکی نام دارد و به این ترتیب این الکترونهای بهشدت باردار در مناطق که بار مثبت دارند باقی میمانند توسط الکترونهای دارای بار منفی که از طرف بادهای خورشیدی میآیند بالانس میشوند. در این منطقه مقدار زیادی الکترونهای ناشی از بادهای خورشیدی قرار دارند و نور خورشید بسیار کمی برای شارژ مثبت وجود دارد.

در سطح پلوتون قسمت های یخی خاصی شبیه پوست مار وجود دارد. ساختار درونی پلوتون شامل ۵۰ تا ۷۰ درصد سنگ سیلیکاتی (هسته) و ۳۰ تا ۵۰ درصد گوشته یخی است. در ۳۰ شهریور ۱۳۸۲ فضاپیمای گالیله در یک فرود قابل کنترل قرار داده شد تا ماموریت خود را با سقوط در جو مشتری خاتمه دهد. هری استمپر (بروس ویلیس) یکی از این حفاران است که گروه خود را در یک سفر فضایی به این سنگ می رساند.

ساختار شارون که امروزه از آب تیره منجمد است، شاید زمانی ترکیباتی مانند پلوتون (متان) داشته است اما متان موجود در این قمر توسط نیروی جاذبه پلوتون از آن جدا شده و جذب این سیاره شده است. «جیمز کامرون» اعلام کرد، بخش اعظم ادامه پروژه سینمایی «آواتار» را زیر آب خواهد ساخت. هسته آن به قطر ۱۷۰۰ کیلومتر با گرمایی که در سطح های بالای سیاره ایجاد می کند باعث می شود که در ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلومتری از هسته به سمت بالا، اقیانوس آب مایع به وجود آید. شباهت های زیادی بین بزرگترین قمر نپتون به نام تراتیون و سیاره پلوتون در ترکیبات و همچنین مدار چرخشی آن ها وجود دارد.

ناحیه رجیو تامبا (از روی کاشف سیاره کوتوله کلاید تامبا نامگذاری شده)، منطقه بزرگ و روشنی در محور جزر و مدی پلوتون و بزرگترین قمر آن، شارون واقعشده و به جهت شکل متمایز قلب مانندش به این نام مشهور است. شارون و پلوتون گردش هماهنگ یا قفل جزر و مدی دارند. در این دستهبندی زمین به عنوان یک سیاره در نظر گرفته نشده بود و تصور میشد زمین یک شی مرکزی است که در اطراف آن همه اشیای آسمانی دیگر در حال گردش هستند. در علوم پایه نهم راجع به این سیاره توضیحات مختصری داده شده است. بعضی از دانشمندان میگویند که فضانواردانی که به ماه سفر میکنند باید بهطور جدی مراقب خطر برق گرفتگی و وارد شدن شوک الکتریکی در این سیاره باشند.

هنگامی هم که بالانس برقرار باشد خطر شوک الکتریکی کمتر است. با این حال، چیزی که کمتر آشکار است این است که عکس آن نیز صادق است: آنچه در سطح زمین اتفاق میافتد، درون زمین را تحت تأثیر قرار میدهد حتی تا اعماق زیاد. فشار جوی در پلوتون به دلیل مدار بیضوی آن تا یک میلیون بار کمتر از زمین است. آخرین بار این اتفاق از ۱۹۷۹ میلادی با قطع مدار نپتون و ورود در آن شروع و در سال ۱۹۹۹ با قطع مجدد مدار نپتون از آن خارج شده است. این مجموعه آموزشی از شش درس تشکیل شده و برای دانشجویان رشته فیزیک و افراد علاقهمند به نجوم و کیهانشناسی مفید است.

برای درک کشفیات در مورد پلوتون با این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را همراهی کنید. برای درک اندازه منظومه شمسی، سوار بر موجی از نور تابیده شده توسط خورشید میشویم. پلوتون ۲۰ سال از ۲۴۸ سالی که به دورخورشید می چرخد را از مدار نپتون گذشته و در این مدت ۲۰ سال نسبت به نپتون فاصله کمتری از خورشید دارد. جالبتر از همه این است که برخی از سنگها در سایت پوما پونکا وجود دارند که سازندگان فیلم فضانوردان باستانی و آقای فون دانیکن هیچ صحبتی از آنها نمی کنند و آنها را جلوی دوربین نمی آورند.

میشوند. عزت نفس تجربهای است که در عمق وجود اشخاص قرار دارد و نحوهای است که ما در مورد خودمان میاندیشیم و احساس میکنیم، چیزی نیست که دیگران بخواهند در مورد آن برای ما تصمیم بگیرند. سناریویی که خوانید کاملا فرضی است اما برخی از دانشمندان بهطور جدی نگران سطح گرد و خاکی ماه هستند؛ چون بهگفتهی آنها این سطح از نظر الکتریکی بهشدت باردار بوده و میتواند باعث بروز جرقه و قوس الکتریکی در تماس با دستگاهها و لباسهای فضانوردان شود. این در حالی است که در سطح ماه حتی نیازی به تماس نیز وجود ندارد و این تخلیهی الکتریکی میتواند خطرناک باشد.

آنها با فرشته نگهبان (Guardian Angel) در تماس هستند؛ زنی مرموز که به گروه برای جمعآوری کلیدها و باز کردن گنجینه کمک میکند. در رابطه با همین موضوع، سوالات بسیاری پیرامون مسئله گروه خونی Rh منفی وجود دارد. اما گروه دیگری عقیده دارند که قمر تراتیون و پلوتون در هنگام شکل گیری منظومه شمسی، ۴,۵ میلیارد سال قبل، از کمربند کوئیپر خارج شده اند. 24 -چرا سال برخی از سیّاره ها در منظومه ی شمسی طولانی و برخی کوتاه است؟ اما علاوه بر تمامی ویژگی های هنری و تکنیکی آواتار، آنچه این فیلم را از دیگر تولید های هالیوودی متمایز می سازد شاید این باشد که نمادهای قوم بنی اسراییل را در مرکز توجه قرار میدهد؛ کمتر کسی است که داستان سخن گفتن موسی با خداوند را بداند و با دیدن درختی نورانی که حتی در روز هم می درخشد و بومیان گِرد آن حلقه زده و نیایش می کنند در ضمیر ناخودآگاهش به یاد داستان کوه “طور ” نیافتد، شکل شاخه ها و برگ های افشان درخت درخشان و قاصدک های شب تاب را ببیند و در پسِ ضمیرش آن شمعدانی های معروف تداعی نشود و یا زبان تخیلی بومیان پاندورا را بشنود و شباهت موسیقائیش را با زبان مادری برخی سیاستمداران نوظهور خاورمیانه نسنجد.

دیگر عوارض سطحی کمتر واضحاند. در اثار کمتری، زمین و ساکنان آن به کرات دیگر رفتهاند. در کرهی زمین، میدان مغناطیسی زمین از ماه در برابر این ذرات بهشدت باردار شده محافظت میکند اما ماه دارای میدان مغناطیسی چندانی نیست و به همین دلیل این جریان دائمی از ذرات باردار باعث باردار شدن سطح ماه میشوند. تصاویر شامل یخزدایی قلههای «شهر اینکاها» است که این نام غیررسمی را از سوی دانشمندان در ماموریت مارینر 9 در سال 1972 به دلیل برخورداری از مجموعهای از پشتههای متقاطع راست خطی در منطقه قطب جنوب مریخ بدست آورده است.

بنابراین یادگیری زبان، چیزی جز توانایی در نام نهادن بر همین مجموعهی معین از تصورات و سپس بازیابی آنها نخواهد بود43، بهطوری که با هرگونه اشارهای به آن نام، بر خودِ فرد (یا حتی دیگران) مشخص باشد که «چه چیزی تحت چه مجموعهای از تصورات» مدنظر قرار گرفتهاست44. درسال ۲۰۱۱ قمر سربروس و در سال ۲۰۱۲ قمر استوکس که حتی کوچکتر از نیکس و هیدرا بودند، کشف شدند. در بخش های کوهستانی فرسایش یافته این شکل اراضی زیاد بوده که ارتفاع آن ها حتی به ۵۰۰ متر نیز می رسد (چنین ساختارهایی در زمین فقط چند متر ارتفاع دارند). پوسته زهره همانطور که تحت تاثیر ظهور درههای تنگ و عمیق ، جایی که صفحات کمی جدا شدهاند و نیز جلگههای کوهستانی مرتفع ، محلی که صفحات باهم تصادم کردهاند، قرار گرفته است.

عجایب­نامه­نویسان را بر آن داشته است تا در فصلی جداگانه به توصیف این دو کوکب بپردازند. حلقه های اطراف سیاره زحل بسیار روشن هستند چون برف و یخ به شدت نور خورشید را منعکس می کنند. عتیقی ادامه داد: چهارشنبه 19 اسفند 94، ماه در ساعت 05:25 صبح این روز به وضعیت ماه نو می رسد و در ساعت 10:01 به گره نزولی می رسد و خورشید گرفتگی کامل بروز می کند. پلوتون در مدت ۱۵۳ ساعت زمینی به دور محو خود چرخیده و یک شبانه روز را رقم می زند که روزهای آن تاریک می باشد.

چون گازهای تشکیل دهنده آن متراکم و مایع می شود و با توجه به فاصله دوری که از خورشید دارد، روشنایی روز آن در حد روشنایی زمین نیست. منظومه شمسی مجموعهای از اجرام گوناگونی است كه در اثر جاذبه خورشید در یك سیستم به دور این ستاره میگردند. پلوتون طولانی ترین مدار در منظومه شمسی و کمترین نیروی جاذبه را دارد. بعد از مرگ وی کلاید تومباو در رصدخانه لوول در سال ۱۹۳۰ این سیاره را کشف کرد. این کاوشگر به اطلاعاتی از ویژگی ها و قمرهای سیاره دست یافت و تصاویر روشنی از پلوتون را در تابستان ۲۰۱۵ ارسال کرد.