در عربی به سیاره «کوکب

اخترشناسان برای یافتن منظومه های دیگر ، به دنبال ستارگانی هستند که نور تپنده دارند برای این که گرانش یک سیاره ، موجب لرزش نور ستاره می شود . این چهار سیاره بسیار غول پیکرند و ساختارشان از جنس گاز و گاز مایع است که جنس بیش تر این گاز ، هیدروژن است . مشتری یک غول گازی است و جو آن عمدتاً هیدروژن و هلیوم است. ابر های گردان در این سیاره به خاطر انواع مختلف گاز های کمپیاب رنگارنگ بوده و یک ویژگی مهم در ابر ها چرخان آن لکه قرمزی است که نمایشگر طوفانی غول پیکر به عرض بیش از ۱۶ هزار کیلومتر است.

از جمل این یافته ها می توان به کشف یخ آب و ترکیبات آلی منجمد در قطب شمال عطارد اشاره کرد و همچنین این تحقیقات نشان داده فعالیت های آتشفشانی نقش عمده ای شکل گیری سیاره عطارد داشته اند. اندازه گیری در بخش های مختلف زحل ( یعنی لایه های ابری و آهنربایی ) نشان می دهد که طول روز در سیاره زحل برابر با 10 ساعت و 33 دقیقه است. این نتیجه گیری می تواند بر اساس این واقعیت باشد که در قطب ها یخ های بزرگ وجود دارد و سطح آن با شیارهای زیادی پوشانده شده است که می تواند بستر رودخانه ها را خشک کند.

دانشمندان تصور می کنند که آب مایع ممکن است در سطح این سیاره وجود داشته باشد اما برخی مطالعات نشان می دهند که این سیاره هر 100 روز تابش قدرتمندی از ستاره خود را دریافت می کند که ممکن است این سیاره را غیر قابل سکونت کند و در حال حاضر، این سیاره 88 % شبیه زمین است . بسییاری از محققان اعتقاد دارند که سیاره نهم دارای جرمی حدود ۱۰ برابر زمان و ۵۰۰۰ برابر جرم پلوتو است. سه روز بعد وسیله مشابهی از سفینه ونرا ۱۰ در ۲۲۰۰ کیلومتری محل فرود وسیله ونرا ۹ به زهره نشست و یافتههای خود را به مدت ۶۵ دقیقه ارسال کرد.

در ۱۰ ژوئن، آژانس فضایی اروپا (ESA) مدارگرد خود به نام EnVision را معرفی کرد که در اوایل دهه ۲۰۳۰ برای گرفتن تصاویر راداری با وضوح بالا از سطح سیاره به فضا میرود. این سیاره که 12 سال نوری از ما فاصله دارد، چهارمین سیاره سنگی است که تصور می شود قابل سکونت است و به دلیل دمای آن، تصور می شود که آب و یا یخ ممکن است بر روی سطح وجود داشته باشد و مطابق با ESI، 68 % شبیه زمین است . فاصله مداری سیاره ها با واحد نجومی (AU) اندازهگیری میشود.

به صراحت می توان گفت که این سیاره حدود ۸۸ روز طول می کشد تا به دو خورشید بچرخد و در حقیقت عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید خواهد بود که کوچک ترین سیاره در منظومه شمسی و کمی بزرگ تر از ماه است. زحل با قطر استوايی 120660 کيلومتر دومين سياره بزرگ منظومه شمسی است. زحل از نظر احوال و کردار با غریبی دور و دراز، تنهایی جستن، داشتن اندوههای کهن، سرزمین جادوان و غولان، بر آیین و کیش لباس سیاه پوشیدن با اندیشه، راستگوی، رازدار و آهسته مجرب، همراه است (بیرونی، 1362). یکی از صفات این سیاهپوشان در عین صداقت در گفتار، رازداری است؛ چنانکه پیرزن و قصاب تنها با اشاره، شاه را هدایت میکنند، چراکه رسیدن به این راز با تجربه شخصی همراه است.

در این جاست که شازده کوچولو به این مقوله پی می برد که اگر چه او یک جغرافی دان نیست و یا حتی یک جلد کتاب هم ننوشته است ، اما او اقیانوس ها را دیده است. شاید اگر می خواستیم عنوانی مجدد برای آن انتخاب کینم باید یگوییم که هفت شهر عشق به روایت اگزوپری بهترین عنوان برای این کتاب می تواند باشد. در ابتدای کتاب شازده کوچولو، تقدیمنامهای هم آمده است که شاید زیبایی کتاب با آن شروع میشود. به آیو قمر یخ و آتش هم گفته میشود.آیو در ۸ ژانویهی ۱۶۱۰ میلادی توسط گالیلئو گالیله کشف شد.

با افزایش فشار در مرکز سحابی، اتمهای هیدروژن با یکدیگر ادغام شدند و گاز هلیوم را تشکیل دادند که انرژی زیادی آزاد کرد و منجر به تولد خورشید شد. ستاره ها اجرامی هستند که منشا نور و انرژی اند. بهتر است بدانید که در سال ۲۰۱۶ محققان وجود احتمالی یک سیاره نهم در منظومه شمسی را مطرح کرده اند که امروزه با عنوان سیاره نهم یا سیاره X لقب گرفته است. ششمین سیاره در منظومه شمسی نیز زحل نام دارد که اغلب به دلیل حلقه هایش شناخته می شود. این نزدیک ترین سیاره بیرون از منظومه شمسی است که دور یک ستاره کوتوله خاموش قرمز می چرخد و بنابراین یکی از بهترین کاندیداها برای قابل سکونت ترین ها محسوب می شود.

اگر جرم آسمانی که میبینید در امتداد آسمان شب به صورت کم و بیش مستقیم حرکت کند به احتمال زیاد یک سیاره است. به گفته کارشناسان اگر اجساد انسان به شیوه زمینی در سیاره مریخ دفن شوند، این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان به مرور جسد حالت مومیایی پیدا کند، زیرا روی سیاره مریخ هیچ باکتری زندهای وجود ندارد که بتواند بدن انسان را تجزیه کند. چهارمین سیاره نزدیک به خورشید مریخ نام دارد که مکانی سرد و بیابانی بوده و پوشیده از غبار است. این سیاره بسیار دور و سرد است و فاصله ان تا خورشید بیش از ۳۰ برابر فاصله زمین تا خورشید خواهد بود.

زحل نیز مانند مشتری یک سیاره گازی است که در جو آن هیدروژن و هلیوم وجود دارد. جیوه با جو نازک خود مشخص میشود و از اکسیژن، سدیم، هیدروژن، هلیوم و پتاسیم تشکیل شده است. پس از آن گزارش ابنرشد است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از tamol، رنگ سیارات منظومه شمسی بر اساس ترکیب، منشا، جو و فاصله یا نزدیکی آنها از خورشید متفاوت است. از آنجایی که ونوس از هر جسم دیگری در آسمان روشن تر است بسیاری از انسان ها آن را به عنوان بشقاب پرنده در آسمان گزارش داده اند.

در قرون ۲۰ میلادی بسیاری از اروپاییان، شنبه را روز ششم ( یکی مانده به آخر) و یکشنبه را روز هفتم میدانند. زمانی که جاکوسکی و همکارانش به این موضوع پی ببرند که در حال حاضر چطور مریخ با این سرعت دی اکسید خود را از دست می دهد، پس از آن قادر خواهند بود تا با استقراء به بازگشت زمان به 4 میلیارد سال قبل ، حجم و میزان دی اکسید کربن در فضای آن زمان را تخمین بزنند.

اما این موضوع به این سادگیها نیست. قطر استوایی آن است و این موضوع به دلیل چگالی کم و چرخش سریع آن است. این اتفاقات چیزی حدود 3800 تا 4100 میلیون سال پیش روی داده و به این ترتیب زمین به گنجینه ای کم نظیر از فلزات و عناصر گرانبها تبدیل شده است. بسیاری از ستاره شناسان اعتقاد دارند که حدود ۴ میلیارد سال پیش جسمی به ابعاد دو برابر زمین با اورانوس برخورد کرده و موجب کج شدن اورانوس شده است.

طبق مأموریت MESSENGER ناسا، حدود نیمی از فضای داخلی سیاره عطارد را آهن تشکیل میدهد و سطح آن با لایه ضخیم غبار و سنگهای سیلیسی آذرین پوشیده شده است. این گرد و غبار معمولا از اکسید های آهن ساخته اند و به همین خاطر رنگ سیاره را به قرمز متمایل کرده اند. آنها توسط حلقههایی از گرد و غبار احاطه شده اند. بهتر است بدانید سیاره در واقع یک جرم آسمانی است که در حرکتی مداری به دور یک ستاره یا بایای ستاره ای می چرخد و جرم آن نیز به اندازه ای که تحت تاثیر نیروی گرانش خود گرد می شود اما آنقدر زیاد نخواهد بود که باعث همجوشی هسته ای شود و بر اساس نظر اتحادیه بین المللی اخترشناسی همسایگی خود را از سیارک ها پاک کرده است.

دوردست ترین سیاره ، پلوتوست . با پیدایش فیزیک جدید در قالب دو علم نسبیت خاص و مکانیک کوانتمی، به اساسی ترین فرق بین ستاره و سیاره پی برد. منجم دوره ی معاصر ما توانست تفاوت های بسیاری بین ستاره و سیاره ببیند. خوب، ظاهراً تفاوت ستاره و سیاره قدری بیشتر از جا به جایی نقطه هاست؛ یعنی از زمین تا خورشید! البته نپذیرفتن چنین رویهای، کلیت مقاله را با مشکلی جدی مواجه نمیسازد چراکه در آن صورت نیز، محوریت بحث ما تفاوت میان وزن توجیهی «اظهارت فرد دربارهی خودش» و «اظهاراتش دربارهی چیزهای دیگر» خواهد بود. در میان این و فضای ماه ، جو از اره مات می شود.

در این جهان شناسی ارتباطی اندام وار میان مبدأ عالم هستی، عالم نامشهود، عالم مشهود و اعضای هستی وجود دارد. مراد از زیبایی لزوما التذاذ حسی و جلوهای خیال شاعر نیست؛ بلکه بازنمایی حقیقتی است که مرتبة وجودی این عنصر را در سلسله مراتب این جهان تمثلی نشان میدهد. و این مایه کمال تعجب است که در زمان حاضر که این همه درباره اصل و منشأ انواع مختلف ستارگان میدانیم و با کمال صراحت و جدیت درباره مسائل مربوط به پیدایش کل جهان بحث میکنیم، هنوز مسئله تشکیل زمین چنانکه که باید طرح و حل نشده است. اخترشناسان ستارگان دیگری یافته اند که سیاره هایی دور آن ها در گردشند .

این سیاره با اندازه زمین تقریباً 40 سال نوری فاصله دارد و مطابق کاتالوگ زیستگاه سیاره، ترپیست – 1 ای سومین سیاره قابل سکونت است که 95 % شبیه زمین می باشد . علاوه بر این پنج سیاره ، سه سیاره ی دیگر هم وجود دارند که فاصله ی آن ها از زمین بسیار دور است و فقط با تلسکوپ می توانیم آن ها را ببینیم . این سیاره به خاطر اینکه فاصله کمی با خورشید دارد تغییرات چشمگیری را در دمای شبانه روزی خود تجربه خواهد کرد. در واقع این سیاره مانند ناهید از شرق به سمت غرب می چرخد اما بر خلاف سایر سیارات خط استوا تقریبا در زاویه درست مدار خود قرار گرفته است.